söndag 27 september 2015

Nu är jag på gång igen!

Lyktor med blad och bär på som jag har gjort själv. Väldigt lätt att göra!

Hej alla i höstmyset!   
                                                
Nu är det verkligen dags att uppdatera bloggen! Har varit lite slö med den, men har inte för den skull varit overksam! Det har varit en del beställningar och sytt till mig själv också.


Dopkanin på beställning
Jag har gjort lite kuddar (ovanligt va!) med egenhändigt valda motiv. Skannat av lite kort och sparat ner lite bilder jag ser här o var. Det blir så vackra kuddar i sann Rustik Romantik-stil, eller hur?!




Lite kuddar på beställning har det blivit. Nedan en bröllopskudde som arbetskamrater samlat ihop till och gett i present. Det är en bra idé till någon som ska gifta sig. Ett presentkort på en kudde som sedan blir färdigställd när motivet till kudden är tagen på bröllopet.


Bröllopskudde i gåva till brudparet

Här är en bröllopsgåva till ett brudpar i Malaysia. Lite kul krockar med svenskt romantiskt ihop med en man i turban på fotot! Det var en utmaning att göra, men inte desto mindre roligt för det! Jag är riktigt nöjd med slutresultatet.

Jag har provat på att göra schabloner också, och det var riktigt kul! Använde fina gamla handdukar som är handvävt i ett vaxkakemönster. Se så vackert det blev i min shabby-soffa!



Jag har också börjat sy lite kläder till mig själv, vilket gick riktigt bra, för det är inte så ofta det händer. Inte för det är särskilt billigt med tyg, men man blir ju ensam om det man gör. Så det blir mer av det framöver. Har ju varit mest "finkläder" jag sytt förut, men vill ju också göra sånt man använder till vardags nu.




Den enfärgade lila var meningen att bli ett prov bara, men jag kom på lite mer detaljer vartefter. Tyget är inhandlat i Malaysia av Rani, en arbetskamrat, för flera år sedan. Har tyckt att färgen varit för stark tidigare, men nu satt den! Som prov så blev jag helnöjd!
Den mönstrade blå har varit en gardinkappa! Tänk vad saker kan få andra användningsområden! Skjortblusen i blommigt och smock, är en blandning av tyger med smock från en "skrotad" blus.


Här är en söt väst som jag ska ge mig på att sy senare, fast i en annan färg än vitt. Visst är den fin?!

Jag har ofta sällskap i min ateljé av Maja!
Man kan ta tillvara på mycket, och det gör jag, samlare som jag är. Tyger, knappar,band o allt möjligt som man absolut inte kan slänga! Tur att jag har ett stort hobbyrum med mycket förvaring! Inte illa att hyra en lägenhet med ett rum extra bara för att ha mina tyger och symaskiner i ett eget rum! Då kan ni skaffa er en bild av hur mycket tyg som pryder mina hyllor på väggarna!




Väggbonad sydd i present till min syster

Nu är det hög tid att börja tänka på julklappar. En motivkudde kanske kan vara ett alternativ till någon som "har allt"? Tänk gärna lite i förväg isåfall, så inte alla beställningar kommer samtidigt. Att vara ute i god tid är jättebra, även hos mig då en kudde trots allt tar lite tid med.

Jag och min ena syster ska resa till södra Frankrike för att hälsa på vår storebror, ett par dagar, men jag tänker så här: För att ni ska vara lite sysselsatta när jag är borta, så kan/ska ni gilla o dela min FB-sida, och jag vill att det blir 100 st! Sen drar jag en vinnare som får äran att själv få bestämma foto/bild på sin kudde! Det enda som kostar er är "bara" frakten!

SÅ: sätt igång! 
                                    hälsar Mona






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar